Stránky

štvrtok 24. apríla 2014

SECONDHAND VIII. + FASHION REVOLUTION DAY

Tento príspevok má dve časti, pričom jedna s druhou úzko súvisí. Moja secondhandová inšpirácia bude tentokrát súvisieť s aktuálnym dianím. Najprv si prečítajte o Fashion Revolution Day a potom si pozrite outfit, ktorý dnes vyskladala Zuzka z blogu red poppy stories.

Vždy, keď sa v súvislosti s módou povie slovo "nadhľad", neubránim sa predsudkom. Jednak preto, lebo mi to príde rovnako zvláštne, ako mať nadhľad vo veciach ako jedlo či bývanie, jednak preto, lebo si nie som vždy istá, či dotyčný rozlišuje medzi módou a oblečením. Dnešný Fashion Revolution Day (viac o ňom si prečítajte napr. tutu alebo tu)  pojednáva v širšom zmysle aj o tomto, pretože všetky negatíva, na ktoré upozorňuje, sú pre mňa jednoznačne veľmi zlým následkom módy. Prečo sa potom zapájam do nosenia trička naruby, keď je to iba zlomok problému? Nuž, monštrózna výroba a spotreba sú dôsledkami toho, že sme naučení brať neustále sa meniace trendy ako evolúciu, vývoj, ktorého sme súčasťou. Berte môj pohľad ako laický názor, pretože nie je nič viac... Ale iniciatíva zmeniť túto paradigmu je ako vtip o vtipe - je náročné celú vec skutočne pochopiť, pretože sa nás bytostne týka. My, naše myslenie a správanie tú paradigmu vytvorilo a tvorí. A potom tu máme skvelé dezinterpretácie, ktoré spravili módu z pojmov EKO, sustainable development (udržateľný rozvoj, pozn.) a tak ďalej. V konečnom dôsledku tie dezinterpretácie spôsobili až absurdne skutočný paradox, ktorým je "ekologický konzum".
Čo je dôležité, ono ju skutočne tvorí. My sa vyvíjame. A vyvíjame sa dúfam tak, že z ekológie sa konzum začne vytrácať. Naozaj si netrúfam povedať, aký dopad to bude mať na ekonomiku (domnievam sa, že fatálny), preto je potrebné začať. Ale úprimne - revolúcia? To mi príde nevhodné. Moje neomarxistické ja by povedalo, že revolúcia nič nevyrieši a je potrebné ju nahradiť evolúciou. A vlastne sa s mojím neomarxistickým ja stotožňujem, pretože rovnako, ako sme si postupne zvykli na konzum, musíme si od neho postupne odvyknúť a revolúcia by bola zbytočne bolestivým šokom, nech už je úmysel akokoľvek šľachetný.
Za svoj život som (okrem toho, že som v trinástich rokoch bola emo) štýl najprv nemala a potom si ho vytvorila a odvtedy sa nezmenil. Inšpiroval ma pritom jeden výrok, ktorý spolu s jeho autorom už neviem vypátrať, ale bolo to niečo takéto: za svoj život som bola, respektíve zrejme budem občas in a občas out, ale stále budem nosiť to isté (myslím, že som práve parafrázovala Patti Smith). Je to len môj názor, ale takýto postoj je v dnešnej dobe náročné si vybudovať a udržať a pritom je alfou a omegou toho, aby sme niečo skutočne zmenili. A asi už kecám dosť a nechcem vás nudiť, lebo sem už neprídete. Najmä vás vyzývam, aby ste boli voči tomuto kritickí a nepostovali #insideout iba preto, že to dnes spravil takmer každý. Vôbec to totiž nemusí byť efektívna iniciatíva.

Po filozofickom okienku, ktoré ste dúfam dočítali, je tu host post o second-handoch, v ktorom sa do oblečenia z druhej ruky obliekla Zuzka. Ona je pre mňa príkladom tho, ako sa dá osobite, produktívne blogovať a zároveň recyklovať oblečenie. Druhou modelkou je môj jazvečík Gunička, ktorá je mimochodom tiež z druhej ruky. :-)





5 komentárov:

  1. Ľubka, oceňujem, že si na svojom blogu dávaš tú námahu sformulovať a publikovať svoje myšlienky. Mám pocit, že vo svojom príspevku sa dotýkaš viacerých súvisiacich tém naraz a možno je to trochu aj škoda, lebo každá z nich by si zaslúžila viac priestoru (možno aj na úkor „znudených“ čitateľov, tak ale pre tých čo nemajú chuť čítať sú tu predsa aj obrázky). Jednak sú tu zmieňované následky módy (výroba, konzum, zlé pracovné podmienky zamestnancov, zneužívanie ekologických koncepcií v prospech ďalšieho konzumu..) a potreba postupnej zmeny myslenia (evolúcie). Ak som to správne pochopila, tak tým myslíš určité „zakotvenie“ vo svojom štýle a nepodliehaniu neustálym vrtochom módy spojenými s výmenou celého šatníku (oprav ma ak sa mýlim). Lenže štýl je tiež taká vrtošivá vec – to, že si človek nejaký nájde, ešte neznamená, že nemá chuť ho posúvať, rozvíjať, dopĺňať, atď. (včera som sa v sekáči pristihla poháňaná náhlou túžbou po béžovej ako hromadím veci hlava nehlava a musím aspoň polovicu z nich vrátiť na vešiaky:D Čiže: pokiaľ nevie šiť, tak nakupuje (prípadne vymieňa, v lepšom prípade, ale to ešte nie je tak rozšírené).
    A nesúhlasím s „nematím štýlu“ – každý asi nejaký má, hoci to nutne neznamená, že vyzerá štýlovo. Ešte k móde, ako takej: móda je definovaná ako prchavé a prechodné obdobie určitých preferencií, vždy bude o zmene a nových veciach (či návrate k starým veciam, keďže skoro všetko tu už bolo). Móda je hra, pre niekoho sebavyjadrenie. Ako sledujem svet okolo, neviem, či (bežní) ľudia až tak riešia módu, alebo či si len proste kupujú to, čo im sezónne a uniformne väčšina obchodných reťazcov naservíruje. Filozofia výroby stojaca na plánovanom zastarávaní, čiže cielenej nekvalite („handrách“, tým pádom pominuteľnosti a potrebe znovu nakupovať) stavia konzumenta pred nutnosť nakupovať znovu a znovu. Jasné, riešenie je kupovať u malovýrobcov kvalitné a s láskou ušité veci, no zas to je dosť finančne náročné, podobne ako s biopotravinami atď. (ale má to tie zmieňované následky na ekonomiku, ktorá zas človeka potom pritlačí niekde inde).
    A ešte sa teraz veľa rozpráva o sekáčoch – sama moc ani inde nenakupujem, ale občas sa pýtam, či to vo mne tiež zbytočne nepodporuje konzumenta a či to aj napriek zdanlivým ekomyšlienkám a podpore detí v rozvojových krajinách atď. nie je len ďalší biznis. Bla, no dobre, končím už radšej tiež:D a prajem pekný deň. Iva

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ivka, v prvom rade sa musim podakovat za konstruktivny nazor. Je to pocta, ked niekto oceni moj nazor kritickou reakciou. Napisala si niekolko dobrych poznamok, na zaklade ktorych zacinam verit, ze ma zmysel pisat viac vycerpavajuco. S mnohymi vecami teda suhlasim - napriklad to vyvijanie stylu, a vobec to, ze som nedefinovala, co myslim tym stylom, o ktorom tak veselo pisem. :) Ale myslim, ze si to pochopila. Nuz, ja si stojim za tym, ze moda ako taka (hoci ju plne respektujem ako fakt, inak to ani nejde), v tej svojej prchavosti je v podstate negativny jav. A sebavyjadrenie alebo ine, cim by sa to dalo eventualne ospravedlnit, to rozhodne neospravedlnuje. Pre mna je to sucastou takeho balika veci, pri ktorych by mal clovek uvazovat z hladiska spolocenskeho a nie individualneho. S tym suvisi aj poznamka, ktoru povazujem za najpodnetnejsiu - a to aky zaujem sleduju ti, co nakupuju v sekacoch (atd), ci ekonomicky alebo ekologicky. To je ten ekologicky konzum, ktory som naznacila. A sama s nim bojujem

      Odstrániť
    2. Vďaka za reakciu, inak ja som sa ani tak nesnažila o kritiku, ako skôr o také spoluzamyslenie (že som sa rozpremýšlala "nahlas" pri čítaní) A že móda je negatívny jav (s čím z mnohých aspektov súhlasím) - to je príjemne provokatívny názor na módnom blogu:) i.

      Odstrániť
  2. Radšej si prečítam niečo dlhšie, no zato obsahovo pre mňa oveľa hodnotnejšie. Takže smelo do toho, som vďačné publikum!

    PS:-) Tarkovského filmografia fascinuje aj mňa, je to akýsi druh srdcovej záležitosti, ktorá do značnej miery zasahuje aj moju životnú filozofiu. Budem sa opakovať, ale hlavne Stalker, nakoľko som si ho dala aj v podobe jemnenežnej tetovačky, hihi.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. lubi asi je odteraz tvoj blog môj blog číslo jedna ;)

    OdpovedaťOdstrániť